Snart jul…

Det börjar dra ihop sig till jul nu. Har oroat mig lite för ekonomin nu så här i finanskrisen nu när man är pappaledig och bara drar in föräldrapenning (får första utbetalningen i veckan om inte försäkringskassan strular). Vi har tänkt spara på föräldradagarna så att vi kan vara hemma ganska länge med Valdemar och tar därför ut så lite dagar som möjligt. När min fru var hemma så hade vi provat oss fram och hittat precis vart smärtgränsen ligger för vad vi klarar oss på och nu när det var min tur att vara föräldraledig så justerade jag föräldradagarna så att totalsumman för min frus lön och mina föräldradagar skulle bli lika mycket som tidigare när det var tvärtom.

Dock fick vi en positiv överraskning idag när det visade sig att frugans lön (som höjdes under hennes föräldraledighet) innebar c:a 1500:- mer per månad efter skatt än vad jag hade räknat med då jag tänkte fel!.. Tjo!.. Då kan man ju storshoppa julklappar utan att behöva röra alla fonder som bara rasat ner i avgrunden…. Till nästa månad innebär det då att jag kan minska uttaget av föräldrapenning något så att dagarna räcker ytterligare lite längre!

Kommentera

